Päivä alkoi mukavasti ulkoilun merkeissä. Pasi oli tyttöjen kanssa ulkona ja Akkakin siellä mukana sääti. Minä oli tupahommissa ja lähinnä ruoanlaitto puuhissa. Kohta sieltä ulkoa perhe tulikin nälkäisinä pöytään. Saipa perhe tänään nakkisoppaa.

Me lähdettiin Akan kanssa pentukurssille ja ajattelin, että onkohan Akka väsynyt aamulliseen riehumiseen ulkona, mutta ei se kurssilla väsymystä näyttänyt. Intoa ja touhua piisasi. Tänään ohjaajamme tsekkasi kuinka olimme edistyneet askelissa. Minulle kehoitti enemmän yläkropan käyttämistä, etten olisi vallan niin jäykkä ja koirakin osaisi lukea silloin minua paremmin. Ja tämän kun itsekkin oivalsin, niin johan askeleet lähtivät sujumaan. Hyvä juttu, jos löysimme vian miksi mätännyt. Ohjaaja sanoi, että askeliin kannattaisi liittää joku muu käsky kuin seuraaminen. Hmm.. Itse olen kyllä tässä hieman eri mieltä, mutta pitääpä keskustella muutaman muun kanssa aiheesta ennen kuin teen päätöstä. Parempi, etten turhaa sekoita koiran päätä nyt vielä erilaisilla käskyyillä. Pääasia, että opitaan ne liikkeet sitten voi sisällyttää käskysanatkin. Teimme kurssilla perusjuttuja, kontaktia, maahanmenoja, istumisia, sivulletuloja ja seuraamista. Välillä Akan pää vispas muualle mielenkiintoisimmille vesille, mutta välillä kontakti pysyi hyvänäkin. Vaikeinta meille oli nyt pujottelurata. Teimme rivin ryhmäläisistämme koirineen ja jokaisen piti pujotella kaikkien välistä. Tämä oli Akalle todella vaikeaa. En saanut koko pujotuksen aikana kontaktia Akkaan. Tämä liike oli myös muille ryhmäläisille vaikeaa. Ohjaajamme päätti, että ensi kerralla otamme astetta helpommaksi tuon liikkeen ja teemme vain niin, että kävelemme vastatusten toisiamme siis pelkkiä ohituksia, jos se helpottaisi asiaa. On hyvä tätä harjoitella. Uutena juttuna ohjaaja otti noutamisen. Minä ja Akka oltiin mallioppilaina näyttämässä asiaa. Paitsi, että Akka ei tuonutkaan puukapulaa mulle vaan rupes jäytämään sitä eli ei ihan nappiin mennyt tämä malli muille :) Lopuksi oli taas leikkimieliset kisat. Sama kisa kuin viimeksi ja kuinka ollakkaan me hävittiin Akan kanssa :) Emme siis mitenkään päin puollustanut omaa voittoamme. Minä tein niin totaalisen mokan, että kyllä saatiin hyvät naurut! Sanotaanko niin, että mun pää meni sekaisin. Akalla ei mikään ongelma olisi ollut voiton puollustus, mutta minä kämmäsin jutun, joten ensi kerralla taas paremmalla onnella :) Sanoipa ohjaaja, että pentukurssia on enää kaksi kertaa jäljellä, koska nämä pennut osaavat jo ne perusteet, ettei niitä enää erillisellä kurssilla tarvitse hioa, että kotihommia vain. Surullista :( Me niin tykättiin tästä ryhmästä, joten on ikävää, kun tämä jo loppuu, kun justiin vasta alkuun päästiin. Ohjaaja sanoi, että alkaa pitämään kisaryhmää sellaisille jotka ajattelevat tulevaisuudessa kisaamista tokossa. Hän sanoi, että ottaa siihen 5 halukasta ja motivoitunutta koirakkoa. Kaikki ei siis pääse. Minä jo ilmoitin että meitä kiinnostaa kyllä ja me sitä oppia myös tarvitaan. Nyt vain peukut pystyyn, että ryhmään pääsisimme! Mutta meidän ryhmässä on kyllä muitakin, jotka haluaa ja ovat motivoituneita, joten saas nähdä ketkä hän sinne sitten valkkaa.

Olen nyt päättänyt, että iltaruokasessiossa aloitamme noutokapulaharjoitukset oikein kunnolla. Nyt emme enää leiki kapulalla vaan aloitamme siitä, että kapula pysyy suussa. Saas nähdä miten menee. Raportoin sitten.